Jesteś tutaj:

artykuł

STANOWISKO ZARZĄDU POWIATU KŁODZKIEGO W SPRAWIE DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W SZCZYTNEJ – dotyczące publikacji na portalu DOBA.PL z dnia 15.01.2019

21 stycznia 2019 13:05

Zarząd Powiatu Kłodzkiego czuje się w obowiązku odnieść się do informacji ( https://doba.pl/dkl/artykul/oswiadczenie-fundacji-zamek-lesna-skala-dot-sytuacji-zamku-w-szczytnej-i-funkcjonujacego-tam-dps-u/18392/15 ) przedstawionych przez Fundację Zamek Leśna Skała opublikowanej 15 stycznia 2019 r. na portalu internetowym doba pl.

Zarząd odnosząc się do informacji Fundacji postanowił przedstawić całą historię związaną z funkcjonowaniem Domu Pomocy Społecznej w Zamku w Szczytnej.

Dom opieki dla osób niepełnosprawnych intelektualnie ( wówczas dzieci ) działał w Zamku od lat 50-tych,  po zmianie ustrojowej, czego konsekwencją było w 1999 r. powstanie samorządów terytorialnych, powstaje Powiat Kłodzki.

Powiat zgodnie z ustawą o samorządzie terytorialnym ma wpisane w swoje działania jako zadanie własne prowadzenie Domów Pomocy Społecznej. W wyniku czego Powiat Kłodzki został organem prowadzącym DPS w Szczytnej.

Kolejnym etapem w przedmiotowej sprawie było wydanie decyzji przez Wojewodę Dolnośląskiego,   w której stwierdza, że z dniem 1 stycznia 1999 r. mienie Skarbu Państwa będące we władaniu Domu Pomocy Społecznej w Szczytnej, staje się mieniem Powiatu Kłodzkiego.

Mając prawo własności do Zamku, Powiat Kłodzki realizuje swoje zadania i z pełnym zaangażowaniem kontynuuje działalność Dom Pomocy Społecznej w Zamku. DPS w Szczytnej zapewniał byt i opiekę ponad 100 mieszkańcom niepełnosprawnym intelektualnie, którzy mieszkali na Zamku od najmłodszych lat.

Prawo własności Powiatu Kłodzkiego do nieruchomości w Szczytnej  zmienia się w roku 2006 r.  kiedy to na mocy orzeczenia Komisja Majątkowa odbiera prawo własności powiatowi i przekazuje Zgromadzeniu Misjonarzy Świętej Rodziny. Od wydanego orzeczenia nie przysługiwało odwołanie.

Dzisiaj Fundacja informuje o 12-letnim zmaganiu się Misjonarzy z problemami wynikającymi

z posiadania Zamku w Szczytnej.

Chcemy zwrócić uwagę, że to niczym nie przymuszone, z własnej woli Zgromadzenie Misjonarzy Świętej Rodziny złożyło wniosek do Komisji Majątkowej o nabycie praw własności Zamku w Szczytnej.

Zgromadzenie miało świadomość oraz wiedzę jakie działanie jest prowadzone w Zamku, mianowicie, że funkcjonuje tu stale od lat 50-tych Dom Pomocy Społecznej dla 110 osób niepełnosprawnych intelektualnie.

Zarząd podjął wszelkie możliwe działania, żeby utrzymać funkcjonowanie DPS - w Szczytnej na Zamku bądź w innej lokalizacji.

Władze Powiatu w przedstawionym Komunikacie w dniu 04 stycznia 2019 r. już odnosił się do stawianych zarzutów złego stanu obiektu, w którym jest prowadzony DPS w Zamku.

Podkreślamy, że zarzuty są bezpodstawne.

Z pełną konsekwencją podtrzymujemy stanowisko, że w DPS są spełnione warunki dla mieszkańców na  poziomie obowiązujących standardów.

Uważamy, że powielane zarzuty o złym stanie obiektu stanowią jedynie pretekst i chęć wywarcia presji, żeby powiat przystał na narzucone warunki przez Fundację.

Na to nie ma zgody.

 Fundacja przedstawiła swoje oczekiwania co do płatności za poddzierżawę obiektu - wyceniła je na 144 tys. zł/ miesięcznie (20 zł./m2)  netto za m-c, za użytkowanie obiektu.

Uważamy, że kwota zaproponowana przez Fundacje jest ogromnie zawyżona, nieadekwatna do panujących realiów.

Dlatego powiat Kłodzki zlecił operat szacunkowy, który określa stawkę rynkową dzierżawy na kwotę 10,26 zł/m2.

21.01.2019r. Zarząd Powiatu wysłał do Fundacji jednostronnie podpisaną umowę dzierżawy na obiekt z uwzględnieniem  stawki z operatu oraz faktycznej powierzchni Zamku.

Zarzucana rzekoma niechęć  Zarządu Powiatu Kłodzkiego do budowania przez Inwestora nowego DPS-u jest też nieprawdziwa. Zaproponowano inwestorowi, wybudowanie budynku DPS-u na własny koszt a Zarząd Powiatu zgodnie z obowiązującymi procedurami może rozpisać nabór ofert na dzierżawę nowo wybudowanego DPS. Takie stanowisko zostało przedstawione Fundacji na spotkaniu w Starostwie Powiatowym w Kłodzku 3 stycznia 2019 r. oraz w piśmie z 10 stycznia 2019 r.

Władze Fundacji na tą propozycję nie przystały.

Apelujemy zatem do Fundacji o pilne zawarcie umowy poddzierżawy na czas konieczny do relokacji mieszkańców Domu, wyrażając przekonanie, że dobro drugiego człowieka jest dla Fundacji wartością nadrzędną.

Informacje o artykule:

Data utworzenia: 21 stycznia 2019 13:05

Data publikacji: 21 stycznia 2019 13:05

Pobierz jako plik PDF , Drukuj Pokaż archiwalne

Przeczytaj treść ponownie

Transmisje sesji

Budżet obywatelski

STAROSTWO POWIATOWE w Kłodzku

ul. Okrzei 1, 57-300 Kłodzko 

tel. 74 865 75 23 (sekretariat),

fax 74 867 32 32

e-mail: powiat@powiat.klodzko.pl

Godziny urzędowania:

Pn - Pt: 7:30 - 15:30*

*Wydział Komunikacji Transportu i Dróg Publicznych (KTD) czynny do godzi. 15.00

tel. KTD:

74 865 75 50 (rejestracja poj.),

74 865 75 57 (prawa jazdy),

74 865 75 53 (transport, drogi).

Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP:

/spklodzko/skrytka , /spklodzko/SkrytkaESP


Dane do FAKTURY
Nabywca:
Powiat Kłodzki
ul. Okrzei 1, 57-300 Kłodzko
NIP 883-16-80-036
Odbiorca:
Starostwo Powiatowe w Kłodzku
ul. Okrzei1 , 57-300 Kłodzko

Dom Wczasów Dziecięcych w Dusznikach-Zdroju
Mobilny Informator Samorządowy
WPI na lata 2015-2020
Certyfikacja ISO
Pytanie do starosty

Hymn do Ziemi Kłodzkiej

Twoja przeglądarka nie wyświetla animacji Flash. Włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, a w przypadku dalszych problemów pobierz najnowszy odtwarzacz Flash

Adobe Flash Player

Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej w powiecie kłodzkim?
Przetargi

Status Spraw Interesanta

Status Spraw Interesanta - Dowód Rejestracyjny (C2E)
Status Spraw Interesanta - Prawo Jazdy (C2E)

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla
Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013