artykuły

Cykl broszur „Odpowiedzialny konsument”

12 listopadaa 2019 11:24

Grupa robocza ekspertów z instytucji państwowych (w tym UOKiK), organizacji branżowych i pozarządowych oraz przedsiębiorców, która od pewnego czasu pracuje pod auspicjami Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, opracowała serię broszur informacyjnych poświęconych zrównoważonej konsumpcji. Broszury odnoszą się do 5 obszarów – elementów codziennego życia: Życie w domu, Transport, Zdrowie, Zakupy i konsumpcja, Produkty finansowe. Broszury można pobrać stąd.

więcej

Jak przechytrzyć nieuczciwy e-sklep?

04 listopadaa 2019 12:34

Zakupy w Internecie to już dla nas chleb powszedni. Kupujemy coraz więcej, odruchowo przechodząc przez kolejne kroki zamówienia. Niestety mechaniczne działania często mogą narazić nas na stratę. To właśnie na brak uwagi liczą nieuczciwe sklepy i oszuści. Europejskie Centrum Konsumenckie i CERT Polska radzą, jak szybko sprawdzić wiarygodność sklepu i nie dać się nabrać.

Po raz kolejny dodamy towar do koszyka, klikniemy ‘zamawiam i płacę’, podamy nasz numer karty lub skorzystamy z systemu szybkich płatności. Przyzwyczajeni do pewnego standardu, tylko pobieżnie przejrzymy witrynę sprzedawcy, rzucimy okiem na trzy pierwsze opinie w Google, a potem opłacimy zamówienie poprzez system integrujący płatność. Później pozostaje nam czekać na zakupiony towar. Tylko co, jeśli właśnie przelaliśmy pieniądze oszustom…?

ECK i CERT pokazują, na co zwracać uwagę, aby nie dać się oszukać, a jednocześnie nie spędzić pół dnia na zakupie jednej rzeczy.

SZYBKA LISTA KONTROLNA

Kto jest po drugiej stronie W zakładce kontakt sprzedawca powinien podać swoje dane: nazwę, adres siedziby firmy (nie skrytki pocztowej), numer telefonu i mail. Jeżeli nie możesz odnaleźć tych informacji lub dane znajdują się w trudno dostępnym miejscu, może to oznaczać, że przedsiębiorca świadomie utrudnia do nich dostęp.

Miejsce rejestracji Poświęć kolejną chwilę, aby w regulaminie odnaleźć dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki. Warto wiedzieć, czy masz do czynienia z firmą mającą siedzibę na terenie UE, czy poza nią. Jest to tak samo ważne, gdy sklep jest prowadzony w języku polskim i ma polską domenę.

Jak reklamować W regulaminie powinny zaleźć się też informacje o Twoich podstawowych prawach jako konsumenta – prawie do zwrotu, prawie do rękojmi (w UE funkcjonuje jako niezgodność towaru z umową) w okresie 2 lat. Sprzedawca musi również opisać procedurę reklamacji. Nie może zrzekać się odpowiedzialności np. na rzecz dostawcy przesyłki.

Czas realizacji, to nie to samo co czas dostawy. Jeżeli sprzedawca podaje jedynie czas realizacji, to ma na uwadze czas przygotowania paczki do wysłania, a Ty nie wiesz, kiedy ją otrzymasz. A jeżeli na dostawę towaru daje sobie więcej niż 30 dni, to znak, że produkt jest sprowadzany z Azji, a Ty możesz przyjąć rolę importera, a nie klienta…(dropshipping)

Błędy na stronie Sprawdź, czy strona nie zawiera rażących błędów językowych, niedziałających odnośników bądź innych elementów świadczących, że była przygotowana w pośpiechu. Czy prezentowane oferty nie odbiegają rażąco od rynkowych?

Płatność Warto przypatrzeć się też metodom płatności, jakie oferuje sklep np. czy są one ograniczone do przelewu przed dokonaniem zamówienia.

Historia Spróbuj ustalić od jak dawna działa sklep oraz firma, która go prowadzi – funkcjonuje wyłącznie w internecie, czy prowadzi również sprzedaż stacjonarną.

Źródło: www.konsument.gov.pl

więcej

Ogólnopolski Dzień Seniora w ZUS

08 październikaa 2019 10:35

4 października 2019r. na zaproszenie ZUS Inspektorat w Kłodzku, Powiatowy Rzecznik Konsumentów wzięła udział w regionalnych obchodach Dnia Seniora. Tegoroczna edycja „Dnia Seniora” odbywa się pod hasłem „Zdrowi, bezpieczni, aktywni”. Co roku na trenie wszystkich oddziałów ZUS, organizowane są wydarzenia dla seniorów, które aktywizują ich i zachęcają do wyjścia z domu, ale także podczas których mogą skorzystać z porad ekspertów ZUS z zakresu ubezpieczeń społecznych, przysługujących im świadczeń, waloryzacji czy zatrudnienia na emeryturze. 

4 października w Inspektoracie Kłodzkiego ZUS na seniorów czekali specjaliści, którzy udzielali informacji dotyczących zdrowia, bezpieczeństwa, przysługujących im praw, a także porad prawnych z zakresu prawa konsumenckiego. Podczas prelekcji, rzecznik konsumentów zwróciła uwagę na metody manipulacji stosowane przez nieuczciwych sprzedawców na tzw pokazach oraz poinformowała o prawach konsumentów do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość.  Kampanię policji Bezpieczny Senior przedstawiła Pani Dorota Jaworska z Komendy Powiatowej Policji w Kłodzku, ostrzegając przed oszustami działającymi „na wnuczka” i „na policjanta”. 

W siedzibie Inspektoratu ZUS Seniorzy mogli także skorzystać z bezpłatnych badań takich jak: badanie poziomu cukru we krwi, badanie ciśnienia, badanie słuchu, testy HCV.

więcej

Jesień dla seniorów

03 październikaa 2019 09:01

„Zdrowi, bezpieczni, aktywni” to hasło tegorocznej edycji ogólnopolskiego wydarzenia Dzień Seniora. W programie zaplanowano warsztaty, prelekcje, punkty konsultacyjne oraz występny artystyczne.

Wydarzenie organizuje ZUS i PZERiI, we współpracy z UOKiK, NFZ, PFRON, Policją, Biurem Rzecznika Praw Pacjenta i Rzecznikiem Praw Obywatelskich.

Uroczysta inauguracja Dnia Seniora odbędzie się w Warszawie 4 października 2019 r.

Inspektorat ZUS w Kłodzku zaprasza seniorów na spotkanie 4 października:

Miejsce: Plac Bolesława Chrobrego 21

Harmonogram:

- 10:00 - 11:00 POLICJA - „Bezpieczny Senior” oraz „Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie”

- 11:00 - 12:00 ZUS - waloryzacja, przeliczanie emerytur, doradcy emerytalni, 500 +

- 12:00 - 13:00 Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta - prawa konsumentów, bezpieczeństwo zakupów 

 BADANIA:

- 10:00 - 12:00 - badanie poziomu cukru we krwi, badanie ciśnienia, badanie słuchu, testy HCV

Zaproszone instytucje: Powiatowa Komenda Policji, Powiatowy Rzecznik Konsumenta, Stowarzyszenie - Kłodzka Pomoc Społeczna „ Promyk”, Stowarzyszenie Sybiraków, Uniwersytet III wieku.

Kolejne spotkania z seniorami w całej Polsce zaplanowano od października do listopada. Szczegóły lokalnych obchodów dostępne są na stronie https://www.zus.pl/senior.

 

więcej

Thomas Cook ogłosił upadłość - informacja Europejskiego Centrum Konsumenckiego

25 września 2019 12:06

Biuro podróży Thomas Cook ogłosiło upadłość. Odwołano wszystkie wyjazdy zorganizowane, a także loty operowane przez linię lotniczą należącą do brytyjskiej spółki.

Więcej informacji na stronie Europejskiego Centrum Konsumenckiego - konsument.gov.pl

Brytyjski rząd oraz tamtejszy urząd do spraw Lotnictwa Cywilnego współpracują, aby zorganizować dla klientów loty powrotne do Wielkiej Brytanii. Będą się odbywać do 6 października br. Kontakt z urzędem jest dostępny pod linkiem.

Jeżeli rezerwacja klienta zawierała ochronę ATOL, po zwrot pieniędzy powinien się zwrócić za pośrednictwem programu. Roszczenia w ramach programu można składać pod adresem e-mail: claims@caa.co.uk.

W innym wypadku może złożyć skargę do ubezpieczyciela, wystawcy karty lub banku.

Źródło: www.uokik.gov.pl

więcej

Drogie SMS-y zamiast szybkich pożyczek - kara od UOKiK

19 września 2019 08:43

  • „3 szybkie kroki do gotówki” – obiecuje firma GELDOR z Rybnika prowadząca pseudopożyczkowe serwisy internetowe.
  • Konsumenci nie mogą jednak liczyć na pieniądze od przedsiębiorcy, który wbrew hasłom reklamowym zbiera tylko ich dane osobowe i pobiera bezzwrotne opłaty.
  • UOKiK nałożył na firmę prawie 45 tys. zł kary.

więcej

Prawa Pasażerów Kolei.

18 września 2019 10:09


Gdy wsiadasz do pociągu, stajesz się nie tylko pasażerem, ale także klientem. Unijne rozporządzenie 1371/2007 daje Ci prawo do kompleksowej informacji od spółki kolejowej w trakcie podróży, do uzyskania odszkodowania i pomocy w przypadku opóźnienia pociągu, a także do otrzymania pomocy, gdy Twoja sprawność ruchowa jest ograniczona. Jeżeli przewoźnik nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań, narusza warunki rozporządzenia.

Warto znać swoje prawa. Zobacz, do czego jesteś uprawniony przed podróżą oraz w jej trakcie. 

Na stronie internetowej Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w zakładkach poświęconych prawom pasażerów możesz uzyskać przydatne informacje, a także obejrzeć humorystyczne filmiki z morałem i podpowiedzią, co można zrobić w danym przypadku, by uniknąć przykrych zdarzeń. UTK przygotował również filmy dla osób głuchych i niedosłyszących – używając Polskiego Języka Migowego, wyjaśnia podróżnym poszczególne prawa pasażerów.

Masz wątpliwości co do wyboru właściwej ścieżki składania skargi/reklamacji? UTK służy pomocą. Chętnie odpowie także na inne pytania dotyczące praw pasażerów. Tu znajdziesz informacje o dostępnych formach kontaktu z Urzędem.

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: www.utk.gov.pl

więcej

Pocztówka z wakacji w formie reklamacji – kampania

18 września 2019 09:43

Nie wszyscy wracają z urlopu z uśmiechem na ustach. Powód? Długie oczekiwanie na lot, uszkodzone bagaże, zagubiona walizka, czy inne problemy z linią lotniczą. Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK)zachęca w takich wypadkach do wysłania reklamacji i podpowiada, jak to zrobić szybko i skutecznie.

więcej

Kupujesz online bilet na mecz? Zachowaj czujność!

18 września 2019 09:27

Zamówiłeś bilet na mecz w sektorze dla kibiców Twojej ukochanej drużyny? Albo na balkonie z lewej strony sceny? Albo w pobliżu głośników, bo masz problem ze słuchem? Jeśli bilet przysłany przez sprzedawcę nie jest zgodny z Twoim zamówieniem – umowa nie jest wykonana należycie, a sprzedawca ma obowiązek naprawienia szkody.
 
Gdyby konsument zorientował się, że jego bilet jest niezgodny z zamówieniem dopiero na miejscu, przed samym rozpoczęciem wydarzenia, zwykle nie będzie miał już możliwości zmiany biletu. Przepisy mówią, iż w takim przypadku, a więc w przypadku nienależytego wykonania zobowiązania, sprzedający obowiązany jest do naprawienia szkody. W praktyce trudno jest jednak wskazać na żelazne reguły, którymi można by się kierować w każdym przypadku. W szczególności trudno jednoznacznie podać, w jaki sposób zmierzyć wysokość takiej szkody.
 
Jest natomiast jasne, że w takiej sytuacji należy po wydarzeniu złożyć do sprzedawcy pisemną (list polecony lub mail) reklamację, wskazując, jaką szkodę ponieśliśmy czyli żądając określonej kwoty odszkodowania. W toku rozpatrywania takiej reklamacji sprzedawca będzie musiał się do niej odnieść.
 
Natomiast, gdyby konsument zorientował się, że bilet jest błędnie wystawiony od razu po jego otrzymaniu, powinien jak najszybciej reklamować (na piśmie) ten fakt u sprzedawcy, żądając takiego biletu, jaki zamawiał.

więcej

Kupujesz online bilet do opery? Zachowaj czujność!

18 września 2019 09:24

Skuszony „promocją” kupiłeś online bilet do opery (lub na koncert, na mecz), a ostateczna cena okazała się wielokrotnie wyższa od oficjalnej ceny biletu? Sprawdź co możesz teraz zrobić.
 
 
 
Najpierw przypomnij sobie, jakie informacje otrzymałeś przed zakupem biletu. To bardzo ważne, bowiem w przypadku umów zawieranych na odległość, a taką jest zakup biletu przez stronę internetową sprzedawcy, przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o łącznej cenie lub wynagrodzeniu wraz z podatkami.
 
Informacja o całkowitej cenie musi być przekazana konsumentowi najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli zawarcia umowy, czyli zakupu. Jeżeli przedsiębiorca nie spełnił obowiązków informacyjnych dotyczących opłat dodatkowych lub innych kosztów, konsument nie musi ponosić tych opłat i kosztów.
 
Przedsiębiorca ma także obowiązek podania informacji co do ewentualnych opłat związanych z korzystaniem z procesu płatności (tzw. instrument płatniczy, np. karta, przelew) przed zainicjowaniem transakcji płatniczej. W razie niepoinformowania o całkowitej kwocie opłat za korzystanie z danego instrumentu płatniczego przed zainicjowaniem transakcji płatniczej, konsument (odpowiednio płatnik albo użytkownik) nie jest zobowiązany do ich uiszczenia.
 
Skoro jednak, pomimo braku poinformowania o dodatkowych opłatach, zostały one finalnie naliczone, należy złożyć reklamację do przedsiębiorcy, od którego kupiliśmy bilet.

więcej

Subskrybuj wiadomości z tego działu

Pokaż archiwalne

Przeczytaj treść ponownie

Budżet obywatelski

STAROSTWO POWIATOWE w Kłodzku

ul. Okrzei 1, 57-300 Kłodzko 

tel. 74 865 75 23 (sekretariat),

fax 74 867 32 32

e-mail: powiat@powiat.klodzko.pl

Godziny urzędowania:

Pn - Pt: 7:30 - 15:30*

*Wydział Komunikacji Transportu i Dróg Publicznych (KTD) czynny do godzi. 15.00

tel. KTD:

74 865 75 50 (rejestracja poj.),

74 865 75 57 (prawa jazdy),

74 865 75 53 (transport, drogi).

Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP:

/spklodzko/skrytka , /spklodzko/SkrytkaESP


Dane do FAKTURY
Nabywca:
Powiat Kłodzki
ul. Okrzei 1, 57-300 Kłodzko
NIP 883-16-80-036
Odbiorca:
Starostwo Powiatowe w Kłodzku
ul. Okrzei1 , 57-300 Kłodzko

WPI na lata 2015-2020
Certyfikacja ISO
Pytanie do starosty
Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej w powiecie kłodzkim?
Przetargi

Status Spraw Interesanta

Status Spraw Interesanta - Dowód Rejestracyjny (C2E)
Status Spraw Interesanta - Prawo Jazdy (C2E)

Copyright © Powiat Kłodzki. Wszelkie prawa zastrzeżone. Projekt i realizacja: Net P.C.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla
Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013