artykuł

Struktura maksymalnych prędkości wiatru w Polsce jako zjawiska groźnego dla bezpieczeństwa wewnętrznego kraju

29 czerwca 2011 21:00

Skrót materiałów ze strony www.klimat.imgw.pl: Zadanie 4. Klęski żywiołowe a bezpieczeństwo wewnętrzne (cywilne i ekonomiczne) kraju. Innowacyjna Gospodarka, Narodowa Strategia Spójności. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.

W ramach zadania podjęto badania nad genezą występowania maksymalnych prędkości wiatru niosących zagrożenia dla środowiska, gospodarki i zdrowia człowieka w warunkach klimatu Polski. Określono kryterium maksymalnych prędkości wiatru i ich zróżnicowanie terytorialne oraz prawdopodobieństwo występowania.
Badania wykazały, że występowanie dużych prędkości wiatru w Polsce jest związane z trzema genetycznie różnymi sytuacjami meteorologicznymi.
Na podstawie analizy 35-letnich serii maksymalnych prędkości wiatru (1971-2005) dla 39 stacji meteorologicznych w Polsce stwierdzono, że największe przyrosty osiąga wiatr głównie podczas występowania czterech typów cyrkulacji atmosfery (NWc, Nc, Wc i SWc) wg klasyfikacji J. Lityńskiego. W przypadku wystąpienia któregoś z wymienionych typów pod warunkiem jednakże osiągnięcia poziomego gradientu ciśnienia co najmniej 2,0 hPa/100 km, istnieje wysokie prawdopodobieństwo pojawienia się silnego wiatru.
Za wiatr silny związany z wyróżnionymi czterema typami cyrkulacji (nazwanymi huraganowymi) przyjęto uważać taki, dla którego dolnym ograniczeniem prędkości jest wynikająca ze struktury wiatru empirycznie uzyskana wartość 11 m/s w porywach przy średniej 10-minutowej prędkości 5-6 m/s. Charakterystyczną cechą takiego wiatru jest dynamiczny, chaotyczny i gwałtowny przepływ strug powietrza i porywistość. Z kolei pierwsze zauważalne zniszczenia powoduje wiatr o prędkości ≥17 m/s.
Badania wykazały, że duże prędkości wiatru tworzą się również w rejonach górskich jako wynik zaburzeń w ogólnej cyrkulacji atmosfery spowodowany barierą orograficzną stwarzającą dogodne warunki do powstania ciepłego, suchego, silnego i porywistego wiatru „spadającego” z gór – wiatru halnego (w rejonie Tatr) lub jego odpowiednika – fenu w rejonie Karkonoszy – z maksimum występowania w sezonie zimowo-wiosennym. Sprzyjające warunki meteorologicznych występowania dużych prędkości wiatru stwierdzono także przy powstania małoskalowych wirów powietrznych (trąb powietrznych), głównie w sezonie letnim.
Opracowano wiele charakterystyk wiatru o dużych prędkościach, m.in. klasyfikację maksymalnych prędkości wiatru w Polsce i określono skutki ich działania oraz mapy prawdopodobieństwa występowania prędkości wiatru o zadanych progach prędkości. Do opracowania klasyfikacji wiatru w Polsce, oprócz obserwacji własnych, posłużyły znane w świecie skale dla maksymalnych prędkości wiatru. Prowadzony jest monitoring trąb powietrznych na obszarze Polski.

 

 

Danuta Trojan

Tagi: wiatr, huragan, straty, zniszczenia

Informacje o artykule:

Data utworzenia: 29 czerwca 2011 21:00

Data publikacji: 29 czerwca 2011 21:00

Pobierz jako plik PDF , Drukuj Pokaż archiwalne

Przeczytaj treść ponownie

STAROSTWO POWIATOWE w Kłodzku

ul. Okrzei 1, 57-300 Kłodzko 

tel. 74 865 75 23 (sekretariat),

fax 74 867 32 32

e-mail: powiat@powiat.klodzko.pl

Godziny urzędowania:

Pn - Pt: 7:30 - 15:30*

*Wydział Komunikacji Transportu i Dróg Publicznych (KTD) czynny do godzi. 15.00

tel. KTD:

74 865 75 50 (rejestracja poj.),

74 865 75 57 (prawa jazdy),

74 865 75 53 (transport, drogi).

Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP:

/spklodzko/skrytka , /spklodzko/SkrytkaESP

Dom Wczasów Dziecięcych w Dusznikach-Zdroju
Mobilny Informator Samorządowy
WPI na lata 2015-2020
Certyfikacja ISO
Pytanie do starosty
Przetargi

Status Spraw Interesanta

Status Spraw Interesanta - Dowód Rejestracyjny (C2E)
Status Spraw Interesanta - Prawo Jazdy (C2E)
Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej w powiecie kłodzkim?

Hymn do Ziemi Kłodzkiej

Twoja przeglądarka nie wyświetla animacji Flash. Włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, a w przypadku dalszych problemów pobierz najnowszy odtwarzacz Flash

Adobe Flash Player

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla
Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013