Zakończyła się przebudowa skrzyżowania drogi powiatowej nr 3226D ul. Kościuszki w Kłodzku, z ul. Malczewskiego i ul. Daszyńskiego. W efekcie tej przebudowy, powstało rondo turbinowe.
Z tej okazji Maciej Awiżeń – Starosta Kłodzki wraz Michałem Piszko -Burmistrzem Miasta Kłodzka, Michał Piszko Burmistrz Miasta Kłodzka , zorganizowali spotkanie informacyjne z przedstawicielami mediów, wykonawcą, radnymi miasta Kłodzka, przedstawicielami Zarządu Dróg Powiatowych.
Powiat Kłodzki reprezentowali członkowie Zarządu Powiatu:
Maciej Awiżeń – Starosta Kłodzki
Małgorzata Jędrzejewska-Skrzypczyk – Wicestarosta Kłodzki,
Piotr Marchewka – Etatowy Członek Zarządu Powiatu,
Małgorzata Kanecka – Członek Zarządu Powiatu.
Ryszard Niebieszczański – Członek Zarządu Powiatu
Koszt inwestycji wyniósł:
- 1 776 251,27 zł - Powiat Kłodzki
- 1 766 515,00 zł - Miasto Kłodzko
- 1 499 615,00 zł - Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg
ROBOTY BUDOWLANE: 4 985 646,27 ZŁ
Wykonawca :Przedsiębiorstwo Robót Drogowo Mostowych DROGMOST Sp. z o.o. Umowa nr 22/ZDP/2022 z dnia 03.11.2022 r.
Ruch na całym rodzie zaplanowany jest na 29.09.2023r. - piątek, od godz. 5.00 rano.
Nowe rondo, to rondo turbinowe.
Rondo tego typu ma za zadanie poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu. Ronda turbinowe nazywane są bezkolizyjnymi - dopóki nie złamiemy przepisów (np. przejedziemy przez ciągłą linię), wtedy niemal mamy pewność, że opuścimy rondo bez ryzyka stłuczki.
Aby sprawnie przejechać przez rondo turbinowe, warto przypomnieć sobie następujące zasady:
1. Jeszcze przed wjazdem na rondo należy zająć pas ruchu, który wyprowadzi nas do właściwego zjazdu (w rozeznaniu pomogą namalowane strzałki);
2. Bezpośrednio przed rondem trzeba pamiętać o ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom już się na nim znajdującym;
3. Po wjeździe na rondo należy „pilnować” swojego pasa ruchu i nie zjeżdżać z niego w niedozwolonym miejscu;
4. Jeśli zajdzie konieczność zmiany pasa (np. do zawrócenia na rondzie), trzeba zrobić to w miejscu, gdzie znaki poziome dopuszczają taką możliwość (występuje linia przerywana);
5. Przed opuszczeniem ronda nie można zapominać o włączeniu kierunkowskazu.
Różnica między rondem z kilkoma pasami a rondem turbinowym polega na poprowadzeniu torów jazdy w taki sposób, by pojazdy przejechały w określonym kierunku w sposób bezkolizyjny, wykluczający ryzyko „kontaktu” z innym pojazdem poruszającym po rondzie.
Taki zabieg istotnie zmniejsza częstotliwość występowania kolizji i powoduje, że ronda turbinowe cechują się lepszą przepustowością. W praktyce też zwyczajnie prościej się po nich jeździ.
Pojazdy poruszające się po rondzie turbinowym są w naturalny sposób kierowane bezkolizyjnie do odpowiedniego wylotu ronda, co przez całkowite wyeliminowanie przeplatania strumieni ruchu zmniejsza ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie, także przy zjeździe z niego, nie występują już punkty kolizyjne z innymi pojazdami.
Oczywiście życzymy Państwu jak najprzyjemniejszych wrażeń z jazdy po nowym rondzie. Cieszymy się, że wspólnie z Miastem Kłodzko, udało się doprowadzić do tej tak potrzebnej wszystkim kierowcom inwestycji, która usprawni płynność ruchu w mieście. Wierzymy, że kierowcy szybko zauważą różnice i docenią idee powstania ronda turbinowego.